The Otium Post

The Otium Post

29/11/2013

Konsekvenser av Lov om Kildeskatt på pensjoner fra 2010 og - Gjeldene Skatteavtale mellom Norge og Brasil datert 1980 og - «Ny skatteavtale» Stortingsproposisjon 190 S (2012-2013) Med Tyskland.

Konsekvenser av Lov om Kildeskatt på pensjoner fra 2010 og - Gjeldene Skatteavtale mellom Norge og Brasil datert 1980 og - «Ny skatteavtale» Stortingsproposisjon 190 S (2012-2013) Med Tyskland.

1.0 Innledning Innføring av kildeskatt fra 2010 har skapt store problemer for oss alderspensjonister som er bosatt i Brasil. Flere av oss, muligens de fleste, har i sitt yrkesaktive liv arbeidet for norske selskaper i Norge ofte for norske datterselskaper i Brasil. Flere har bare blitt der på sine eldre dager som pensjonist. Andre er blitt gift med en brasiliansk dame eller omvendt og har således av den grunn blitt boende i Brasil. Hus og hjem er lokalisert til Brasil. Felles for de fleste av oss er at vi i vårt yrkesaktive liv har bidratt til teknologi- og kunnskapsoverføring mellom Norge og Brasil. Beregningsgrunnlaget for pensjoner fra Norge er allerede redusert i henhold til botiden i Norge. Vi mottar således en avkortet pensjon i forhold til om en hadde bodd i Norge i hele livsløpet.

Jeg, Tore Christiansen 80 år alderspensjonist bosatt i Brasil, hjelper meg selv og andre personer som får sine pensjoner fra Norge med problematikken rundt kildeskatt. Alle har pensjoner som er så lave at de ikke beskattes i Brasil eller ville bli beskattet i Norge dersom de hadde vært bosatt der. Felles for mange er at de ikke har tilgang på internett, ingen datakunnskap, og kjenner ikke norske skatteprosedyrer. De vil være anonyme siden de er redd for represalier. Alle lever i dag på et økonomisk minimumsnivå. De som flyttet fra Norge har vært tvunget til å selge boligen i Norge etter krav fra den norske skatteetat for å oppnå emigrasjonsstatus.

2.0 Helsekostnader, syke- og pleieforsikring i Brasil. Brasil har et midelmaadig gratis helesystem for alle, med lange ventetider og av lav kvalitet. Det er derfor noedvendig,i hvert fall for de eldre,aa ta ut en privat helseforsikring som kan koste fra NOK 3.000.- og oppover I forhold til alder.

2.1 Kostnader for sykehjem/ pleiehjem/ eldrehjem er i snitt BRS 11.000.- pr. måned i Brasil. Dette maa i sin helhet betales av pensjonistene. Vi belaster saaledes hverken nå eller senere det norske helsevesen med kostnader eller kapasitetsbehov.

3.0 Lov om kildeskatt fra 2010 og skatteavtale mellom Norge og Brasil fra 1980- gjeldene skatteavtale. Skatteavtalen mellom Norge og Brasil St. prp 140. Pensjoner, underholdningsbidrag, livrenter, og lignende utbetalinger

1. Pensjoner og annen lignende godtgjørelse som betales til en person bosatt i en kontraherende stat kan skattelegges I Norge.

3.1 Skatt på forskuddsstadiet. Årlig signering og sending av et Certificate of Residence til den norske skatteetat ca. november som bekrefter at en er skattemessig bosatt i Brasil I henhold til gjensidig avtale mellom Brasil og Norge for unngaaelse av dobbeltbeskatning. Dersom disse dokumenter foreligger hos skatteetaten i Norge, er funnet i orden, fraviker Norge skatt på forskuddsstadiet etter skatteavtale og en har rett til frikort. Skatteetaten orienterer pensjonsutbetaleren NAV og andre eventuelle pensjonsutbetalere må få tilsendt skattekort fra pensjonisten slik at det ikke trekkes forskuddsskatt. Dette klaffet elendig for skatteårene 2010, 2011, 2012 og 2013, pensjonsutbetalere trakk kildeskatt de første månedene av året. Skattekortene fra skatteetaten ble ikke behandlet i tide. Etter diverse informasjoner fra Norge var selve saksbearbeidingen hos skatteetaten forsinket på grunn av kapasitetsmangel. Dette medførte at en var tvunget til å mellomfinansiere kildeskatt 15 % over flere måneder som var urettmessig trukket. Det blir overlatt til pensjonisten å rydde opp i dette årlige kaoset.

3.2 Selvangivelse- Skatteoppgjør Innsending av en årlig selvangivelse med frist 30.april som er forhåndsutfylt fra skatteetaten i Norge på en slik måte at kildeskatt skal betales. Den forhånds-utfylte selvangivelsen må korrigeres for hånd av skatteyter og uten en korrigering vil det bety at en signerer på at en skal betale kildeskatt – en klar snubletråd for eldre mennesker. I tillegg til dette må vedlegges selvangivelsen en skattemessig bostederklæring, fra kompetent myndighet i Brasil, som må være yngre en 3 måneder. Flere skattekontorer i Brasil har vist liten villighet til å fylle ut løpende disse attester og krever egenhendig oppmøte på skattekontoret. Søknad pr. brev blir ofte ikke godtatt. Dersom selvangivelse og vedlegg ankommer den norske skatteetat innen gitte frister og ansees av skatteetaten i Norge som i orden fraviker skatteetaten i Norge krav om kildeskatt etter skatteavtale ved skatteoppgjøret.

3.3 Kravet fra den norske skatteetat arves til etterlatte Krav om å skaffe, sende dokumentasjoner, selvangivelse er årlig og livslangt arves til etterlatte. Skatteetaten bruker bare språkene norsk eller engelsk noe som betyr at etterlatte som har brasiliansk som morsmål og ikke behersker norsk eller engelsk innen vanskelige skatteområder ikke vil forstå informasjon, krav og skjemaer fra skatteetaten i Norge.

3.4 Problemer og erfaringer Som skattemessig bosatt i Brasil og mottaker av pensjon fra Norge må en levere selvangivelse i Brasil slik skatteavtalen foreskriver med tilhørende formaliteter både på forskuddsstadiet og ved levering av selve selvangivelsen. Flere av oss pensjonister har vært tvunget til å forskyve innleggelse på sykehus i forhold til dokument- og tidskrav fra Norge. Dokumentene må egenhendig skaffes og egenhendig signeres. Det finnes en rekke eksempler på pensjonister hvor alderen er seget på, som ikke takler kravene, er blitt ilagt kildeskatt. Disse vil heller ikke ha resurser til å klage sin nød til norske og brasilianske myndigheter. Dermed blir det skatt i begge ender som gir en økonomisk belastning som de færreste pensjonister tåler. Saken har vært tatt opp en rekke ganger med ansvarlige norske myndigheter uten at disse reagerer eller forstår saken. Etter mitt skjønn uforståelig!

4.0 Stortingsproposisjon 190 S (2012 – 2013) – «ny skatteavtale»? Endring av skatteavtalen mellom Norge og Tyskland stortingsproposisjon 190 S(2012-2013) Blir sannsynligvis ogsaa ratifisert for Brasil senere. Det skrives side 10: «Artikkel 18 (Pensjoner, underholdsbidrag, livrenter og lignende utbetalinger) punkt 1 og 3 i overenskomsten skal slettes og erstattes med følgende nytt punkt 1» «1 Pensjoner og andre lignende betalinger, herunder trygdeytelser, som skriver seg fra en kontraherende stat og betales til den annen kontraherende stat, kan skattlegges i den først nevnte stat, men skatten som ilegges skal ikke overskride 15 % av bruttobeløpet» Etter lov om kildeskatt fra 2010 vil pensjoner med dette bli skattlagt med 15 % kildeskatt før de forlater Norge. Deretter overlates det til aldrene ofte syke pensjonister å få motregnet betalt skatt i Norge (15 %) mot krav om skatt i Brasil (bostedslandet).

I den «nye skatteavtalen» overføres ansvaret til pensjonisten i Brasil å sørge for en utførlig søknad og dokumentasjon for å få refundert kildeskatt trukket i Norge ved skatteoppgjøret i Brasil. Etter den «gamle skatteavtalen» ble det fraveket kildeskatt på pensjonen dersom søknad og dokumentasjon var i orden. I begge varianter plasseres pensjonisten mellom to stoler og må kjempe for sitt økonomiske livsgrunnlag mellom to stater. 4.1 I beste fall: For å oppnå en motregning må pensjonisten ha kompetent dokumentasjon fra Norge som må oversettes til brasiliansk, engelsk er ikke godt nok. Terminer er ikke koordinert slik at pensjonisten i beste fall må mellomfinansiere 15% trukket kildeskatt i ca. et år og mer før refusjon kan påventes.

4.2 I verste fall Pensjonister er en aldret gruppe og på et eller annet tidspunkt i aldringsprosessen er det stopp. Helsen greier ikke mer. Fra dette eller et tidligere tidspunkt gir pensjonisten opp med vitende eller uten vitende, greier ikke de kompliserte søknads- og dokumentasjonsprosedyrer, og får nå skatt i begge ender til sin død. Penger til mat og livsopphold er nå blitt kraftig redusert.

4.3 Bemerkning Alle nevnte personer under punkt 1.0 i innledningen har en slik lav pensjon at de ikke blir beskattet hverken i Norge eller Brasil. Dvs de har ingen skatt i Brasil å motregne mot. De får nå sin pensjon fra Norge etter stortingsproposisjonen 190 S (ny skatteavtale) redusert – avkortet med 15 %. Beregningsgrunnlaget for kildeskatt er bruttopensjon. Etter foreliggende informasjon fra en skatteekspert har ikke Brasil noen lov om kildeskatt på pensjoner. Derfor unngår «brasilianske pensjonister» bosatt i Norge dette problemet og får eksklusiv bostedsbeskatning i Norge slik som den «gamle» skatteavtalen foreskriver.

5.0 Erfaringer med informasjon og rådgivning fra den norske skatteetat E-poster til Skatt nord blir ofte ikke besvart. Direkte telefon til de som bearbeider kildeskatt er stengt. Ved den «normale» telefonen til skatteetaten får en etter «time lange» ventetider heller ikke svar på saker som angår kildeskatt. Den øvrige del av skatteetaten har også fått sperret den direkte kontakt med de som bearbeider kildeskatt hos Skatt nord. Dokumenter og nødvendige svar fra den norske skatteetat må purres opp utallige ganger før noe skjer. Det ser ut til at den norske skatteetat hverken har resurser eller rutiner som er gode nok for å bearbeide tusener av «pensjonist skattesaker» over landegrensene. Kompliserte skatteforhold mellom to stater er ikke egnet for gruppen aldrene pensjonister. Skatteetaten i Norge gjør det enkelt "for seg", alt skyves over på pensjonister uansett hvor de bor utenfor Norge.

5.1 Kjøpekraftregulering av pensjoner? En leser i dagspressen «kjøpekraftregulering av pensjoner» Kjøpekraftregulering av pensjoner etter en tabell fra verdensbanken er beheftet med en rekke usikre parameter som, hurtige valutaendringer, varekurv, helsekostnader, skatt i bostedslandet, trygdeavgift, pleieforsikring, nødvendig privat helseforsikring osv. Tro meg eller ei, matkostnader i Brasil har steget med 16 % og husleier har steget mellom 15 – 35 % i den senere og på relativ kort tid. EØS avtalen krever likebehandling av både territorier og personer. Man blir direkte betenkelig og redd når en leser at EØS avtalen skal uthules for å få dette på plass. Konsekvensene vil være katastrofale for norske pensjonister bosatt i Brasil. I den anerkjente Forbes statistikken over leveomkostninger ligger Sao Paulo,Brasil hele 6 plasser hoyere enn selv Oslo,saa Brasil er definitivt IKKE noe lavkostland

6.0 Sammendrag «Ny skatteavtale» medfører at de som har en så lav pensjon at de ikke blir beskattet i Norge eller i Brasil får redusert sin pensjon med 15 %. De som greier dokumentasjonsplikten i Brasil for å få redusert skatt her, må mellomfinansiere skatt fra Norge ca. et til muligens to år før motregningen kan bli effektiv. Dette byr på store problemer for pensjonister. På grunn av høg alder er det uhyre vanskelig eller umulig å få lån for mellomfinansiering av skatt. De som av helsemessige grunner ikke greier dokumentasjonsplikten som skattemessig bosatt i Brasil får skatt i begge ender. I dette uføret ender vi alle etter hvert som alderen skrider på. Dette betyr at bruttopensjon fra Norge blir redusert slik: 15 % kildeskatt + skatt til Brasil, før netto som skal dekke mat og livsopphold.  De som må inn på sykehjem/pleiehjem/ aldershjem må betale det privat, se ovenfor, og merker snart at netto pensjon ikke strekker til. Disse vil ut fra «systemet» bli kastet på gaten og være avhengig av sosialhjelp frem til gravkanten. Denne problematikken starter som en ser med relativ høge pensjoner.

Innføring av kjøpekraftregulering av pensjoner etter en eller annen tabell fører til økonomisk og psykisk katastrofe for minstepensjonistene. Vi blir tvunget tilbake til Norge: Boligen i Norge er solgt, dersom en hadde noen, og en vil nå stå på Gardermoen med kofferten i hånden for så å starte på nytt som 70 – 90 åringer i Norge. Alle pensjonister betaler i Brasil for sin egen helse og koster det norske helsesystem 0,00 NOK. 7.0 Konklusjon  Ratifisering av «ny skatteavtale» mellom Norge og Tyskland må stanses,likesaa for Brasil.

Det burde vært et krav om professjonelle konsekvensanalyser vedhengt alle proposisjoner før de går til behandling i Stortinget, da politikerne har minimal kompetanse og evner ikke å foreta slike analyser på egen hånd.  I tillegg til Finanskomiteen burde ogsaa baade Justis komiteen samt Kontroll- og konstitusjonskomiteen gjoere en separat konsekvensanalyse foer den endelige proposisjonen godkjennes som lov.

Total avskaffelse av kildeskatten for minstepensjonister bosatt I utlandet er essensiellt, alt annet skaper kjempeproblemer og kaos slik som i dag, og det vil vare frem til gravkanten.

Kjøpekraftregulering av pensjoner må være et dødfødt prosjekt.

No comments:

Post a Comment

Enter your comments here: